zwarte-zee.reismee.nl

Bulgarije & Turkije (English at the end)

Woensdag de 18e liggen we rond acht uur voor anker in de baai bij het Bulgaarse Nessebar. We kunnen met de tender naar de wal en gelukkig is de wind niet te hard. Nessebar was een eiland, maar is nu met een dam met het vasteland verbonden. Op het kleine eilandje staan veel zwart geteerde houten huizen en een heleboel byzantijnse kerkjes. Verder leuke straatjes en massa’s terrasjes en nog meer souvenirwinkels. De meeste kerken zijn nu musea, bewaakt door onvriendelijke dames, die de deur voor je neus dicht doen en niet eens vragen of je een kaartje wilt kopen (op een enkele na). Maar al met al wel heel leuk. En we verlaten rond halfzeven onze ankerplaats in het derde land dat we aan het lijstje kunnen toevoegen.

Donderdag 19 september zijn we in de Bosporus als we wakker worden van een flink aantal muezzins die de gelovigen oproepen tot gebed. Werkt beter dan een wekker, maar je kunt ze onmogelijk afzetten. We ontbijten vlug en melden ons voor een korte stadrondrit in Istanbul. Nou 3,5 uur wordt uiteindelijk 6 uur, want het verkeer is vreselijk druk (15 miljoen inwoners in de stad) en op alle plekken waar we komen is het woedend druk. Er zijn veel toeristen, maar bijna net zoveel straathandelaren met kleedjes, sjaals, sieraden, tollen, parfum, horloges en nog meer dat je niet nodig hebt. Het lukt ons goed om door of over ze heen te kijken. We rijden over de brug naar het Aziatische deel van de stad en zien aan de overkant het schip van Ata Turk liggen, terug aan de Europese kant rijden we over de Galatabrug (met makreelhengelaars) naar de oude stad. Een stuk langs de Romeinse muur en dan omhoog naar het plein tussen de Blauwe Moskee en de Aya Sofia. Daar krijgen we eerst koffie met koekjes en dan bekijken we de Aya Sofia die dateert van 532-537 en eerst Christelijke kerk was (tot de 15e eeuw), daarna moskee en nu een klein 100 jaar museum. Er wordt nog steeds gerestaureerd. Dan over het Hippodroom naar de Grand Bazaar. Daar eerst een kledenwinkel waar de appelthee met een vliegend tapijt wordt binnen gebracht en dan nog gelegenheid tot handel (slaan we over) voor we naar de boot terug gaan. We zitten nu op ons balkon met uitzicht op Topkapi en de oude stad over de Gouden Hoorn heen, waar veerbootjes af en aan varen. De een is nog lawaaieriger dan de ander (of zoals de gids van vandaag gezegd zou hebben ”a little bit much more”). Warm trouwens - een graad of 26. ’s Avonds verschiet de hangbrug telkens van kleur.

Vrijdag de 20e slapen we uit tot tegen halfacht! Rustige ochtend met trivia (weer 10 punten – teveel filmvragen). Het is bewolkt truienweer vandaag, we denken maar een graad of 16. Net na de lunch steken we van wal, ondertussen liggen er vier schepen achter ons (de nieuwe grote Royal Princess, Costa Pacifica, een ouwe tobbe die Kristina Katarina heet en de super-de-luxe l’Austral). We kijken nog een keer naar alle beroemde plekken en beginnen aan de Zee van Marmora. Tweeënhalve dag varen naar Koper in Slovenië.

Wednesdsay September 18 we are in the 3rd new country, Bulgaria. The weather is nice, not too warm and not too windy for the tenders to land. We go ashore in Nessabar. It used to be an island, but there is a manmade dam to the mainland. Nessebar is very old and has lots of churches and ruins. We walk around, drink coffee and enjoy the little town that is on Unesco’s WH list.

Thursday the 19th we wake-up when the muezzins call people for prayer while we are nearing Istanbul via Bosporus. After a quick breakfast we have a 3,5 hours city tour that takes 6 hours due to the heavy traffic in this15 million people city. We cross to the Asian side of town and see Ata Turk’s ship before going to the old town. We pass the Roman wall and arrive at Aya Sofia (started as Christian Church in 537, became a mosque in the 15th century and is a museum since about 100 years). Then we go and see carpets made (our apple tea come on a flying carpet). The city is crowded with people and cars. We are moored in the Golden Horn and look out on Topkapi palace. The weather was warm and sunny today. At night the suspension bridge changes colour continuously.

It is “a little bit much more” colder (our guide yesterday would have said). We sleep in until 7.30 pm and play trivia (too much film questions, only 10 points). Shortly after lunch we sail away leaving all those famous buildings behind us. We’ll be in Koper, Slovenia in 2,5 days.

If you want to react please do so by clicking on Reageer under this blog.