zwarte-zee.reismee.nl

Twee nieuwe landen / Two new countries

Maandag de 16e zijn we ‘s morgens om zeven uur in Odessa, Oekraïne. Bij het ontbijt breekt de lucht open en wat het meest opvalt is dat het water als een spiegel is. We melden ons voor een stadstour en die begint op het plein bij het beeld van Catharina de Grote, die de stad in zijn huidige vorm heeft gesticht (maar de Vikingen kwamen hier ook al). Dan naar de bovenkant van de Potemkin Steps, een enorme brede en hoge trap die van de zee naar de stad gaat en waar Richelieu (ja die Fransman) bezoekers met open armen ontvangt. We lopen langs de mooie Primorsky Boulevard naar het beeld van Pushkin, de dichter en van daar naar de Opera (enorm, er kunnen 1600 mensen in). Dan stappen we weer in de bus en rijden door straten met onuitspreekbare namen om uiteindelijk uit te komen bij de orthodoxe Kathedraal van Odessa. Die bekijken we ook grondig, evenals de straathandel er omheen. Verder weer, nu naar het monument 1941-1945 en naar het graf van de onbekende matroos. Tot slot van de ochtend bezoeken we de wat grauwe kamertjes van het Museum of Art. We worden tegen halftwee weer afgezet bij het schip. ’s Middags in the theater een lokale dansgroep, kleurrijk en vrolijk. Dat was dus voor ons Oekraïne.

Dinsdagmorgen de 17e worden we wakker in Constanta, Roemenië. Het is nog donker. We halen boven snel een boordje en een kop thee, want we moeten ons al om zeven uur melden voor paspoortinsoectie en om halfacht zijn we onderweg richting Tulcea. We rijden al snel tussen de uitgestrekte akkers en de heuvels door, door wat kleine dorpen en maken twee keer een stop om een klooster te bezoeken. Dat van Coco? vinden we het mooist. Na bijna vier uur staan we bij de boulevard in Tulcea in de Donaudelta en we gaan aan boord van de Europolis-boot. We varen door de delta die ons sterk doet denken aan de Biesbosch. Mooi met veel vogels (diverse soorten reigers, adelaars, zwanen, rallen en een ijsvogel en allerlei ander klein spul). Ondertussen krijgen we een lunch (vooraf een enorme moot vis en nadat onze overbuurvrouw de droge gemarmerde cake met poedersuiker die als toetje dient heeft rondgedeeld – ze is niet te houden – komt er nog een bord met koolsla, risotto en kip). Maar het uitzicht is prachtig. Veel vissers met hengels langs de kant, die helaas een enorme hoeveelheid troep achterlaten. We varen een uur of vier over de grauwe Donau-armen. Dan in tweeënhalf uur terug naar Constanta, waar we net niet de laatste bus zijn die terugkomt. Kort daarna varen we uit, richting Bulgarije.

Leuk dat die trap zo op die van het andere schip lijkt Cora en Johan, ik zal proberen je geen schrik meer aan te jagen. Leuk dat jullie meeleven en Piet en Trijntje, zoek maar eens een cruise die je de mogelijkheid van Meteora geeft, is echt leuk. We zien op de telefoon dat neef Matthijs zijn studie met succes heeft voltooid, hartstikke goed!

On Monday September 16th we do a city tour in Odessa (Ukraine), see lots of statues (Catharina the Great, Richelieu, Pushkin, just to mention a few), the Potemkin Steps, Primorsky Boulevard and the enormous Opera. We visit the orthodox Cathedral and the monument of the unknown sailor before ending in the museum of Art (little room, very full and dark). The weather in lovely again, though not too warm. In the afternoon a local song and dance group performs in the packed theatre.

Tuesday we are in Constanta (Romania). We have a day tour to the Danube delta. We leave before 7.30 a.m. On the way there (about 4 hours) we visit two monasteries and enjoy the wide landscape and the villages. In the Delta a lot of birds and the famous grey water of the river arms. They give us a rich lunch during the 4 hours boat ride from and to Tulcea. After that we go back to Constanta, another 2,5 hours we are back at 6.30 p.m. Shortly after that we sail for Bulgaria and on the way out we make pictures of the lighthouses.

Yes Dawn & Bernie we found Allan & Linda as dinner company, they are very nice (oh and we did 10 points in trivia, not too good). Bob & Joyce, now we have seen the lighthouse you photographed last year and send to us with our own eyes.