zwarte-zee.reismee.nl

Soms zit het mee ... / You win some ... (read the end)

Vrijdag de 13e zitten we aan het ontbijt op het achterdek als we Volos binnenvaren. De stad van Jason en de Argonauten. We leggen rond acht uur aan en dat is zo’n twaalf uur varen ten noorden van Athene (we zijn een klein uur te laat vertrokken gisteren omdat er nog zeven passagiers moesten komen). Het is prachtig weer en wordt een graad op 28-29 C. We gaan met een tour mee die Scenic Meteora heet. We rijden de stad uit over een mooie autoweg richting noordwest. We komen door de vruchtbare Tessaly-vlakte (mais, olijven, druiven, katoen etc.) en passeren een tweede grote stad, Larissa. Na dik twee uur zien we de Meteora. Plaspauze!

De bus gaat daarna omhoog tussen de merkwaardige rotsen door. Meteora betekent iets als “hoog in de lucht. Oorspronkelijk was er zee, veel lagen op elkaar afgezet en later door verschuiving van de aardplaten is het geheel omhoog gekomen. Riviertjes, wind en regen zorgden voor erosie. Onherbergzaam als het gebied was, kwamen er monniken en kluizenaars. Later bouwden zij de kloosters bovenop de hoge rotsen. De kloosters zijn gewijd aan verschillende heiligen. Vroeger alleen bereikbaar aan touwen of moeilijk klimmend. Nu loopt er een weg door het gebied en is het een UNESCO World Heritage. De nog in tact zijnde kloosters zijn soms open voor publiek, maar als je goed om je heen kijkt zie je op veel plaatsen resten van nog meer kloosters. Erg bijzonder (zie foto van de kaart).

In het stadje Kalambaka was een lunch geregeld met Griekse salade, moussaka, souvlaki, kip, pasta, feta , lokale wijn en toe onder meer Griekse yoghurt met honing, baklava en druiven . Erg lekker. Weer twee uur de bus in en rond halfvijf terug in Volos.

Bij het uitvaren springen de dolfijnen naast het schip en op de punt van het schiereiland scoren we de eerste vuurtoren.

We delen een tafel met een aardig stel waarvan hij afkomstig is uit Chili (kleinzoon van een Engelse emigant) en opgegroeid in de USA, zij komt uit Kansas (dochter van een African-American moeder en een Duitse vader) en ze wonen op Kreta (US Navy). Hoezo een mix!

Zaterdag de 14e word ik wakker van de loods die voor de Dardanellen aan boord komt. Het waait behoorlijk en de sterrenhemel is mooi helder. We varen ’s ochtends over de Zee van Marmora. We naderen Istanbul en gaan lunchen om de doorvaart van de Bosporus goed te kunnen volgen. Dan blijkt dat er een zeilwedstrijd is en dat we tot drie uur moeten wachten voor we verder mogen. De bemanning is nu het tijdschema voor Yallta aan het herzien, want daar arriveren we twee uur later en we mogen er maar een uur langer blijven.

Het varen door de Bosporus is leuk, heel veel te zien en voor ons te herkennen. Het duurt ongeveer twee uur en rond vijf uur bereiken we de Zwarte Zee. We gaan in het net naar het formal diner en hobbelen later in slaap op het geluid van de golven.

We ontbijten als we langs de mooie kust van de Krim varen. Kort voor Ylata wachten we rond tien uur op de loods. Die komt aan boord en we dobberen even. Het waait hard (iets van 40 knopen met forse golven) en de haven is vrij klein. We draaien en we varen weg van Yalta. De kaptein meldt dat aanleggen te link is, dus gaan we nu richting Odessa. Dus dit was hey historische Yalta waar in 1945 Stalin, Roosevelt en Churchill de wereld opnieuw verdeelden. Kortom in plaats van rondkijken trivia gespeeld en een wasje gedraaid. Morgen beter.

Friday September 13th we arrive in Volos and have a tour to the Meteora. Meteora means high in the sky. The high rocks are a result of tectonic movement and erosion (that is the oversimplified version). Monks and hermits found them and lived there. Later they built a lot of monasteries, all named for different saints. They could only be reached via difficult climbs or on ropes. Some are ruins now, but the others are still intact and most can be visited though not always. The road up to this World Heritage is very good. Look at the photo of the map. Afterwards we had a Greek lunch with local products before driving back to Volos (that is a little over two hours again). We left Volos around six and enjoyed dolphins jumping up next to the ship and our first lighthouse.

Saturday 14th we past the Dardanelles and the Sea of Marmora to arrive near Istanbul just before one o’clock. Then the captain told us we had to hold our position because there is a sailing regatta and traffic into the Bosporus is closed until 3 p.m. So they are rescheduling the scheme for Yalta where we will arrive two hours later than planned. Sailing through Bosporus is beautiful and takes about two hours. At 5 p.m. we enter the Black Sea.

Sunday morning the wind is strong (40 knots) when we are near the beautiful Crimean Coast. The pilot and the captain decide that landing in Yalta is too dangerous under these circumstances, so we turn around and will not see the palace where Stalin, Roosevelt and Churchill divided the world in 1945. Instead we play trivia and do laundry. We are on our way to Odessa now.